Sorama uit Eindhoven heeft missie met geluidscamera voor stillere, betere wereld

Rick Scholte demonstreert zijn technologie bij 'buurman' Additive Industries op Strijp-T. © FotoMeulenhof

 

Lawaai reduceren van een cv-ketel of van een ASML-machine. Sorama werkt eraan, vanuit zijn missie om geluidsvervuiling tegen te gaan.

 

Peter Scholtes 03-06-19, Bron: ED

 

Een 'tikkeltje eigenwijs misschien' baant oprichter Rick Scholte zich met zijn revolutionaire geluidscamera's van Sorama een weg in de wereld. Stukje bij beetje groeit het bedrijf, op eigen kracht. ,,We volgen een ander pad dan de meeste start-ups. Door autonome groei kunnen we onszelf financieren. We gaan voor onze langetermijnmissie. We willen het maatschappelijk probleem van geluidsvervuiling oplossen."
Sorama verdiende zijn geld in de afgelopen jaren met geluidscamera's voor bedrijven die hun producten stiller willen maken. DAF bijvoorbeeld gebruikt de camera bij de ontwikkeling van vrachtwagenmotoren. Op een beeldscherm wordt zichtbaar waar geluid door wordt veroorzaakt. Slimme software zorgt voor de analyse van de geluidsmetingen.
Tien jaar na de start heeft Sorama een belangrijke stap gezet. Het gaat samenwerken met het Amerikaanse concern Fluke, wereldmarktleider in elektronische testapparaten en software voor metingen en monitoring van apparatuur. Samen hebben ze een apparaat ontwikkeld voor het opsporen van persluchtlekken. Met Fluke betreedt het Eindhovense bedrijf een tweede markt, die van het onderhoud van machines. Met een geluidscamera kunnen afwijkingen in het geluid worden vastgesteld die wijzen op noodzakelijk onderhoud. ,,Dankzij Fluke krijgen we bovendien een wereldwijd bereik", noemt Scholte een andere meerwaarde van de samenwerking.
De groei en internationalisering van Sorama gaan niet over geijkte paden. De op de TU/e ontwikkelde technologie van het bedrijf om met een raster van tientallen microfoontjes geluid in beeld te brengen geldt als disruptief. Sorama breekt in op de methode die in de luchtvaart- en autoindustrie wordt gebruikt om met losse meetmicrofoons grip te krijgen op het geluid. Daar wordt volgens het 'trial and error' principe gewerkt: net zo lang opties uitproberen voor aanpassing van het product totdat een oplossing is gevonden die werkt. ,,Wij kunnen met onze camera's snel inzichtelijk maken wat er speelt", stelt Scholte. ,,We zien hoe geluid ontstaat. Welk pad geluid volgt door trillingen die worden doorgegeven. Dat leidt sneller tot een oplossing."
Een technisch superieur én goedkoper product krijg je evenwel niet automatisch verkocht, legt Scholte uit. Op grote akoestische afdelingen van multinationals in de luchtvaart- en luxe auto-industrie bestaat volgens hem weerstand tegen de inzet van een geluidscamera omdat die een deel van het werk van de akoestisch ingenieurs overneemt.
Trillingen
In andere industriële sectoren is Sorama succesvoller. Bij ASML analyseren geluidscamera's met behulp van algoritmes 'tot op de nanometer' in welke mate trillingen van een onderdeel de nauwkeurigheid van een chipmachine beïnvloeden. Producent van cv-ketels Remeha zet de geluidscamera's in om een stillere ketel te kunnen bouwen.
Voor Vanderlande onderzocht Sorama hoe het geluid in systemen voor bagage-afhandeling en logistiek kan worden gereduceerd. ,,Vanderlande's klant Amazon wilde minder geluid in zijn distributiecentra. Geluid zorgt voor de opbouw van stresshormonen. Hoe stiller het is op de werkvloer, hoe minder uitval van medewerkers ontstaat."
Scholte constateert dat de aandacht voor stilte bij fabrikanten groeit. ,,Hoe dichter een product bij de consumenten komt, hoe meer stilte een rol speelt. We zien dat bij onze klant Asus, als het gaat om hoe een laptop moet klinken. Of bij Coolermaster dat ventilatoren voor computers produceert en kijkt naar een andere wijze van koeling. Zo zijn meer bedrijven vooruit aan het denken."
De contacten met Asus, Coolermaster en andere Taiwanese klanten hield Sorama over aan handelsmissies van Brainport. Vanuit Taiwan probeert het verder in Azië te groeien. In Japan zijn de eerste klanten in de automotive industrie aangeboord.
In de Verenigde Staten wordt druk naar verkooppartners gezocht. Sorama werkt in Europa met wat Scholte noemt 'gecertificeerde partners'. Dat zijn lokale leveranciers die thuis zijn in de akoestische materie. ,,Ze verkopen bijvoorbeeld absorptiemateriaal waarmee geluid kan worden gedempt. Om onze systemen te kunnen verkopen, moet je goed begrijpen wat ze voor klanten kunnen betekenen."
Lawaaiig café
Behalve in de industrie is Sorama met zijn camera's ook actief in de openbare ruimte. Langs een autoweg in Overijssel worden ze ingezet om de hoeveelheid vrachtverkeer te monitoren. In het kader van een proefproject op de Eindhovense stapstraat het Stratumseind kunnen de geluidscamera's agressie, brekend glas of een lawaaiig café registreren. De software van de camera zorgt ervoor dat een bepaald geluid wordt herkend.
Sorama breidt dit jaar zijn personeelsbestand uit tot zo'n dertig medewerkers. ,,In de komende jaren zullen we verder groeien, zowel in omzet als in winst." Maar de ware doelstelling is om meer klanten te helpen om geluidsvervuiling - met zijn negatieve effect op de gezondheid - een halt toe te roepen. Bij een stillere cv-ketel en bedpanspoeler in verzorgingshuizen is Sorama al betrokken. ,,Maar denk aan de vaatwasser. Of aan generatoren, bijvoorbeeld in de bouw. Zo zijn er nog heel veel meer producten stiller te maken."

 

bron.