Metamorfose van Strijp-T: The Innovation district

 

 

 

In navolging van Strijp-S en Strijp-R gaat ook het voormalige Philips bedrijventerrein Strijp-T op de schop. Waar Strijp-R voornamelijk een woonwijk wordt en Strijp-S een combinatie van wonen en werken is, blijft Strijp-T een bedrijvenpark. Met één van de meest iconische gebouwen uit het Philips-verleden als een in het oog springend baken: de voormalige Philips energiecentrale. Boudie Hoogedeure en Marc Fitters van Strijp-T leggen uit.

 

TEKST: EDDY JANSEN | FOTO'S: MENNO BOON

 

 

Strijp-T moet een broedplaats worden van hoogwaardige bedrijven in de hoek van innovatie, design en maakindustrie. "Onze
verzamelnaam is make, create and innovate. Het is de bedoeling dat er een unieke combinatie komt van bedrijven in de
high-tech en design, waarbij de component maakindustrie nadrukkelijk aanwezig is", zegt Hoogedeure. "Daar lenen de gebouwen zich ook voor, omdat er op Strijp-T een aantal bedrijfshallen zijn. De focus ligt dus op die doelgroep en is daarom ook heel interessant voor de zg. scale-ups, de doorgroeiende starter. De volumes die wij te bieden hebben zijn voor die bedrijven zeer interessant". Voorbeeld is bijvoorbeeld Van Berlo, een technisch designbureau, dat zich onlangs in de voormalige Philips energiecentrale heeft gevestigd. Het gebouw is volledig getransformeerd tot een modern en trendy werkatelier en ontwerpstudio, maar de oude waarden van het gebouw zijn bewaard gebleven. Zo zijn de stortkokers voor de steenkolen nog steeds tastbaar aanwezig. Alleen: ze maken nu onderdeel uit van de te huren werkunits. Zo hopen wij dé talenten als werknemers aan te
trekken die hier trots zelfs op zondag komen werken." Niet alleen de bestaande voormalige Philipsfabrieken op Strijp-T worden getransformeerd, er is zelfs sprake van nieuwbouwmogelijkheden. "Voornamelijk aan de randen van Strijp-T. Daar zijn mogelijkheden om in de geest van dit deel van Strijp nieuwe gebouwen te ontwikkelen", zegt Hoogedeure. Fitters voegt toe: "Ook de infrastructuur van Strijp-T zal veranderen. Het nu nog met een hek omheinde terrein krijgt straks een veel meer open karakter, dat overigens 's-avonds wel middels slagbomen afgesloten zal zijn voor auto- en vrachtverkeer. Overdag staan ze open en kun je er gewoon op. Voor voetgangers en fietser blijft het terrein altijd bereikbaar. Maar de vele meters hekken gaan gefaseerd verdwijnen. Bovendien krijgt de wegenstructuur een logische aansluiting op de wegen van Strijp-S. We hebben daarvoor overigens de bekende stedebouwkundige Adriaan Geuze in de arm genomen, de man die ook verantwoordelijk is voor de wegenstructuur op Strijp-S".

 

Het is een wens om Strijp-T straks samen met Strijp-S en Strijp-R het Innovation District te noemen. "Een werkgroep buigt zich
momenteel over die samenwerking, omdat je samen sterker bent in het lobbytraject dan alleen". Fitters: "Wij willen ons op geen enkele manier afzetten tegen welk ander bedrijventerrein ook. Wij willen Strijp-T profileren als hoogwaardig bedrijventerrein, dat kwalitatief tussen de TU-campus, Brainport Industry Campus, High Tech Campus en Strijp-S in ligt". Hoogedeure: "Belangrijk is dat wij samen met alle andere kennisbedrijven een zo groot mogelijke aantrekkingskracht krijgen om van buiten af talent aan te trekken. Daar is heel Eindhoven bij gebaat. Het gaat daarbij niet alleen om Strijp-T. Wij willen geen tweede Strijp-S worden. Of een tweede High Tech Campus. Wij willen proberen de ontbrekende schakel te zijn. Datgene dat er nog niet is. Daarmee onderscheiden wij ons en laten meteen de toegevoegde waarde ervan zien!" Wel krijgt Strijp-T enkele horecavoorzieningen. "Bedrijfsrestaurants 2.0 met innovatieve concepten. Maar primair ter ondersteuning van de op Strijp-T gevestigde bedrijven.". Bedrijfsmakelaar Marc Fitters is het marketing en acquisitieteam van Strijp-T komen versterken om het merk Strijp-T in de markt te zetten en huurders te vinden die zich op Strijp-T willen vestigen.. "Slopen en nieuw bouwen was nooit een optie. Daarvoor zijn deze gebouwen veel te goed gebouwd. Heel degelijk ook. Op de vijfde en zesde verdieping rijden bulldozers rond om systeemwandjes (lees gemetselde muren) omver te duwen. Die gebouwen kunnen heel wat hebben!" Fitters heeft op Strijp-T behoorlijk wat vierkante meters bedrijfsruimte in de aanbieding. "Gebouw TQ telt 40.000 vierkante meter, waarvan zo'n 10.000 m2 al verhuurd is. In gebouw
TR is nog 3000 a 4000 vierkante meter beschikbaar. In totaal praat je denk ik over 75.000 vierkante meter. Maar dat aantal is
rekbaar, omdat we daarbij nog geen rekening met eventuele nieuwbouw hebben gehouden". 

 

www.strijp-t.nl
www.gebouw-tr.nl

 

Hoogedeure: "Nieuwbouw zal ook in de stijl van de bestaande bouw gerealiseerd gaan worden. Alsof het er altijd zo gestaan heeft".
Hoogedeure denkt dat veel mensen zich zullen kunnen vinden in de plannen, die hij met Strijp-T heeft. "Elders is al meer dan  genoeg gesloopt. Dit zijn oude gebouwen met een enorme historische waarde. Hier zorgde Philips vroeger voor z'n eigen energie. Dagelijks reden treinwagons volgeladen met steenkolen af en aan om de energiecentrale te vullen met de fossiele brandstof. De oude gebouwen worden getransformeerd tot duurzame, moderne bedrijfspanden voorzien van de meest geavanceerde technieken. Niks slopen en nieuw bouwen. Het historische karakter van Strijp-T blijft overeind staan. En het levert werkgelegenheid op. En aantrekkingskracht. Wij willen er lange termijn-duurzaamheid en hoogwaardige werkgelegenheid creeeren. Daar kan niemand toch op tegen zijn?" De komende maanden zal Strijp-T een metamorfose ondergaan. De transformatie van laan 1, laan 2, de voormalige energiecentrale en de achterliggende gebouwen is al in volle gang, in een later stadium komen de andere gebouwen en de overige wegenstructuur aan de beurt. "Wij zien in Strijp-T het spreekwoordelijke gat in de markt, dat zich prima tussen High Tech Campus, Brainport Industries Campus en Strijp-S een plek kan verwerven." Eén grote wens hebben Hoogedeure en Fitters nog: het Strijps Bultje zou eigenlijk verlengd moeten worden. "Je zou het bultje moeten verlengen, zodat het niet zoals nu bij het Veemgebouw, maar het pas ter hoogte van het Klokgebouw naar beneden gaat. Zo ontstaan een nog betere aansluiting van Strijp-S en Strijp-T.