Innovatie en groei bij Eindhovense schermenfabrikant Ctouch


Bernard Gosselink (voorgrond) en Remmelt van der Woude: dit jaar omzetgroei met 40 procent. © Fotopersburo van de Meulenhof bv

 

EINDHOVEN - Wel 16.000 beeldschermen verwacht Ctouch Europe dit jaar te verkopen. Het bedrijf blijft hard groeien met digitale (onderwijs)borden.

 

Peter Scholtes

 

In het nieuwe kantoor van Ctouch Europe op Strijp-T in Eindhoven wemelt het van de enorme beeldschermen. Doe wat je predikt, hebben directieleden Remmelt van der Woude en Bernard Gosselink gedacht bij de inrichting.

 

Door op het beeldscherm te tikken reserveert de directie een vergaderruimte en worden collega's voor overleg uitgenodigd. Van der Woude demonstreert functies van een interactieve pen. Daarmee kan worden in- en uitgezoomd en tekst of beeld worden gekopieerd. De pen kan ook als muis-op-afstand functioneren.

 

De nieuwste series aanraakschermen van Ctouch voor vergader- en onderwijsruimten kunnen ook met spraakherkenning uit de voeten. Dankzij een samenwerking met Harman Kardon, de grootste speakerfabrikant ter wereld.

 

Ctouch zegt als eerste in de branche Intels processor vPro te kunnen aanbieden in combinatie met zijn schermen voor de zakelijke markt. ,,Daarmee kun je bijvoorbeeld draadloos beelden versturen. En ook verschillende schermen in je gebouw op afstand beheren", vertelt algemeen directeur Van der Woude.

 

Komende maand worden twee nieuwe series schermen voor onderwijslokalen gelanceerd. Ctoch belooft een betere beeldkwaliteit en meer functionaliteit, zoals het makkelijker delen van tekst en beeld. Eerst gingen we van 1 naar 25 medewer­kers, daarna van 25 naar 50, en nu zitten we boven de 50

 

Bernard Gosselink

Voortdurende innovatie en snelle groei gaan bij het bedrijf hand in hand. Vorig jaar zag het zijn omzet met 21 procent stijgen tot ruim 25 miljoen euro. Het was het vierde jaar op rij met een groei van meer dan 20 procent. Nieuwe, grotere huisvesting luidt een volgende fase in. ,,Eerst gingen we van 1 naar 25 medewerkers, daarna van 25 naar 50, en nu zitten we boven de 50", zegt financieel directeur Bernard Gosselink.

 

Doorbreken

Ctouch verwacht dit jaar tussen de 16.000 en 17.000 schermen te verkopen. Op de Duitse markt wil het doorbreken. ,,Daar hebben we zakelijke klanten als Siemens en BMW, maar het onderwijs hanteert nog het krijtbord. De eerste aanbestedingen van scholen komen nu los."

 

In Nederland won Ctouch vorig jaar ruim de helft van de aanbestedingen van onderwijsinstellingen. Sterke groei boekte het in Finland en Denemarken, waar met succes werd ingeschreven op projecten van rijksoverheden en scholen. Ook in Zwitserland en Engeland stegen de verkopen.

 

Driekwart van de omzet komt voor rekening van de onderwijsmarkt. Ctouch verwacht dat ook de zakelijke markt een grote vlucht zal nemen. Het Eindhovense bedrijf concurreert daar naar eigen zeggen succesvol met grootmachten als Microsoft en Google. ,,We kunnen sneller opereren en zoeken zelf direct contact met de eindgebruiker", aldus Gosselink. Hij noemt het voorbeeld van bouwconcern BAM dat in heel Europa schermen van Ctouch gaat gebruiken.

 

Ctouch rekent voor het lopende jaar op een omzet van 35 miljoen euro, wat een toename met 40 procent zou betekenen. De groei met 21 procent vorig jaar was eigenlijk een tegenvaller, veroorzaakt door de trager dan verwachte ontwikkeling op de Duitse en Franse markt. ,,Daar staat tegenover dat we de marge met 40 procent hebben kunnen verbeteren", vult Gosselink aan.

 

Ctouch moest wel een niet bekendgemaakt bedrag reserveren voor een schadevergoeding die het mogelijk moet betalen in een patentenkwestie. Het hoger beroep loopt nog in de zaak die door een Canadese concurrent is aangespannen.

 

Voor de toekomst is het oog gericht op twee mogelijk nieuwe markten. In India hoopt het bedrijf dit jaar de eerste schermen aan de man te brengen. Ook de VS lonkt. ,,Samen met de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij onderzoeken we in welke regio we daar zouden kunnen starten."

 

bron.