Fontys ICT opent innovatieve leeromgeving


 

Twan Linders 

 

Fontys Hogeschool ICT heeft sinds twee maanden een vestiging op Strijp-T in Eindhoven.De dringende wens om het beroepsonderwijs midden tussen de maakindustrie te vestigen was de reden voor Fontys Hogescholen om haar kersverse ICT InnovationLab op Strijp-T te laten landen. Woensdag werd de leeromgeving officieel geopend.

 

Onderzoeksvragen
Samenwerking met bedrijven is de kern. Die verbinding kan gestalte krijgen in twee hoedanigheden. Als 'partners in onderwijs', zoals met ruim honderd bedrijven inmiddels het geval is voor gastlessen, bedrijfsbezoeken en dergelijke. Of nog een paar stappen intensiever: als 'partners in innovatie'. Die verbinding is inmiddels met vijf ICT-bedrijven tot stand gebracht, zowel met grote spelers als met kleine bedrijven die zich bewegen in een nichemarkt, zoals virtual reality. Medewerkers van die partners zijn aanwezig op de opleiding om studenten te begeleiden en de bedrijven dragen onderzoeksvragen aan, waar studenten mee aan de slag kunnen. „Ook medewerkers van bedrijven leren ervan, omdat ze uit hun eigen omgeving weg zijn", zegt locatiemanager Gerrie Zwartjes.

 

Nissen
Wie rondloopt op de twee verdiepingen waar driehonderd derde- en vierdejaarsstudenten van Fontys ICT les krijgen, waant zich niet op een school. De vloeren zijn opgedeeld in kleine kamertjes en nissen, waarin her en der groepjes studenten en docenten met elkaar in gesprek zijn of achter hun laptops ongetwijfeld innovatieve dingen aan het bedenken zijn. Schoollokalen of collegezalen zijn er niet: er worden geen klassikale instructielessen gegeven zoals in het eerste jaar op andere locaties nog wel gebeurt. De student heeft zijn opdrachten en leerdoelen en kan er individueel of in groepjes mee aan de slag. De docent geeft feedback en zo ontstaat een digitaal dossier.

 

Bij ons toegepast onderzoek moet na een halfjaar al resultaat zichtbaar zijn Ben Veld, Fontys ICT InnovationLab
„Een docent is hier meer een coach", zegt coördinator Ben Veld. Het Fontys ICT InnovationLab komt voort uit eerdere experimenten, waarbij studenten al toegepast onderzoek verrichtten voor en met een aantal bedrijven. Bijvoorbeeld op het gebied van landbouwrobots. Toegepast onderzoek op het hbo onderscheidt zich van de universitaire evenknie, stipt Veld aan. Bij het hbo komt het voort uit de praktijk, waar universitair onderzoek zich richt op fundamentelere, vaak meer theoretische kwesties. „Universitair onderzoek heeft vaak een langere looptijd. Bij ons moet na een halfjaar al resultaat zichtbaar zijn. Dat levert dankbaar materiaal voor bedrijven op, want de ontwikkelingen gaan snel. Over een paar jaar ziet de wereld er weer heel anders uit."

 

bron.