'Dromen' over verlengen van Strijps Bultje bij Strijp-S in Eindhoven

© Ronald Otter

 

'Dromen' over verlengen van Strijps Bultje bij Strijp-S in Eindhoven


EINDHOVEN - Een notitie voor het nieuwe bestemmingsplan Strijp-S bevat uitgangspunten voor de ontwikkeling tot 'innovation district', maar ook 'dromen' zoals het doortrekken van het Strijps Bultje voor een goede verbinding met Strijp-T.

 

Michel Theeuwen 24-05-17, 00:03


Delen van het Videolab, het Microlab en gebouw SX op Strijp-S moeten behouden blijven voor de creatieve bedrijven die er zitten. Dat is belangrijk voor de ontwikkeling van Strijp-S tot 'innovation district'. Vanaf 2020 moet dat verder uitgewerkt worden, net als de woningbouw langs de Kastanjelaan. In de tussentijd worden er veel woningen gebouwd aan het spoor en in de driehoek rond het Ketelhuisplein; daarvoor bestaan al heel concrete plannen.

 

Nieuw bestemmingsplan


Dat staat in de notitie met uitgangspunten voor een nieuw bestemmingsplan voor Strijp-S die het college dinsdagavond presenteerde aan de gemeenteraad. Er staan ook 'dromen' in, zoals programmamanager Spoorzone Jos Roijmans en wethouder Staf Depla het verwoorden. Om Strijp-S goed te verbinden met het gebied Strijp-T in opkomst, zou het Strijps Bultje, het viaduct over de Zwaanstraat in de rondweg, een paar honderd meter verder doorgetrokken kunnen worden. ,,Het staat op de lobby-agenda, maar het gaat nog wel even duren voordat we ProRail overtuigd hebben", aldus Roijmans. Net voor de tunnel bij station Strijp-S kan de rondweg dan weer terugkomen op maaiveld.

Ook het idee van twee passages voor langzaam verkeer onder het spoor bij Limbeek staat weer op de agenda. Dromen? Ja, maar de gemeente droomt wel hardop. Want de aanzet voor de eerste onderdoorgang is aan de kant van Strijp-S al gemaakt, onder de oprit naar de nieuwe parkeergarage achter appartementen aan de Philitelaan.

 

Aantrekkende woningbouw


Het bestemmingsplan Strijp-S moet na tien jaar geactualiseerd worden, wettelijk. De gemeente grijpt de gelegenheid aan om nieuwe ontwikkelingen op te nemen. Het stedenbouwkundig plan is in 2012 al eens herzien: toen was het de crisis die dat noodzakelijk maakte. Nu is het juist de aantrekkende woningbouw die ervoor zorgt dat de uitgangspunten veranderen. Zo wordt er weliswaar net zoveel vierkante meters wonen en werken gerealiseerd, maar wel heel anders gefaseerd. Langs het spoor, waar aanvankelijk kantoren als een barrière voor het treingeluid gepland waren, komen nu meer woningen.

De volgende plannen zijn al in de maak: behalve de toren Nico aan de Beukenlaan, zijn dat ook de nieuwbouw op de locatie van bouldergym Monk, een woon- en werklocatie naast het Klokgebouw (voor onder meer Summa College Fashion), Haasje Over over Area51 en de groene toren achter de Machinefabriek.

 

bron